LCHF

LCHF - står för Low Carb High Fat 

Här kommer lite kort fakta och lite om mina egna upplevelser om LCHF.

Firstdate CPO

"Avtändning"

Hur lång avtändingsperioden är beror helt på hur beroende din kropp är av socker. Abstinensen kan vara jobbiga och komma i olika former som tung huvudvärk, slöhet. Du kan känna dig orkeslös och rent av ointelligent. Detta va saker som jag upplevde. De går alla över efter ett tag. För min del tog det en vecka. 
Din kropp är inte van vid att använd fett som energikälla och nu skall du på kort tid få den att börja göra det. Din kropp kommer att göra motstånd i normalt en vecka eller två, denna period gäller det att orka hålla i. Efter en stund går sötsuget över och allt blir ofta mycket enkelt. Bara det när man märker att sötsugen börjar försvinna. Den känslan är underbar och sporrar en enormt.
Den makten som socker har öven ens kropp och hjärna är ofantlig. Den styr över dina handlingar och psyke och den matchen är svår att vinna. Med LCHF är det lättare. Det upplevde jag ialf. Om man jämför med en annan variant som många provar, Vikt Väktarna, så håller man kvar sötsuget genom att varje dag äta socker i olika former av kolydrater.

Vad stoppar vi i oss?

Fett
Fettintag sänker insulinet och triggar fettförbränningen och ett högt fettintag är därför en förutsättning för att du ska  kunna komma åt kroppsfettet och gå ned i vikt.  

Protein
Aminosyrorna är grundläggande byggmaterial för många kroppsvävnader. Muskler, organ, bindväv, hud, hår, naglar o.s.v. Det består till stor del av protein och brist på protein kan få mycket allvarliga följder.

Kolhydrater
Långsamma kolhydrater finns framför allt i vissa frukter, bär och grönsaker. Fruktos och galaktos är långsamma, därför att de måste transporteras till levern för att där omvandlas till glukos innan de kan tas upp av blodet.

Det finns ett problem med att fruktsocker betraktas som en långsam kolhydrat. Många tror att det är nyttigare att äta fruktos i stället för till exempel glukos, men fruktos kan vara nog så farligt, särskilt i kombination med glukos. Om man äter mycket fruktos, omvandlas det till fett och eftersom det är levern som hanterar denna omvandling, stannar fettet i levern och man riskerar fettlever. 

En stor del av våra matvaror, framför allt läsk, juice och kakor, sötas idag med majssirap (high fructos corn syrup) som innehåller mycket fruktos och många riskerar att på sikt få fettlever av den anledningen. En kombination av glukos och fruktos, där glukosen höjer insulinet och ställer in kroppen på lagring, kan vara den farligaste kombinationen. Vanligt strösocker innehåller glukos och fruktos i lika delar och är därför särskilt besvärligt. På samma sätt är det om man äter ”vanliga” kolhydrater (som ger mycket glukos) och till dessa dricker läsk (som innehåller mycket fruktsocker).

Få Makeup-Kit för 0 kr

Snabba kolhydrater Glukos (druvsocker, kallas även blodsocker) tas upp omedelbart i blodet.
Maltos
sönderdelas snabbt till två glukosmolekyler.
Stärkelse är mycket snabb, eftersom den består av en lång kedja av glukosmolekyler, som efter kokning snabbt spjälkas och blir till glukos. Kokt stärkelse är till och med en snabbare kolhydrat än vanligt socker, eftersom sockret dels består av den snabba glukosen, men också av den långsamma fruktosen. 

Snabba kolhydrater finns därför i produkter från potatis, socker och säd, till exempel flingor, ris, majs, pasta, potatis, potatismos, chips, pommes frites, läskedrycker, godis, kakor, glass med mera. Hur snabb en kolhydrat är, brukar anges med ett index, Glykemiskt Index, GI.

Jag rekomenderar dig starkt att hitta nån du kan följa på nätet och sen hålla dig till den personens råd inom LCHF. För även inom LCHF-kulturen finns det delade meningar. Hitta nån som passar dig och din livsstil. Själv följde jag Anna Hallén. Jag tycker att hon kör en soft version av LCHF. Hon drar inte allt till sin spets. Anna har släppt ett antal böcker. Några som jag själv har inhandlat och kan rekommendera är LCHF - För Kvinnor och LCHF - Husmanskost.

Hemsidor där du kan handla in LCHF-vänliga produkter:
lchfbutiken.se
lchfshop.se
lowcarb.rawfoodshop.se

Man ska försöka hålla sig till att inte äta mer än 5 gram kolhydrater / 100 gram. Då klarar man sig fint. Det är bara att läsa sig fram på produkterna i butikerna. Ta för vana att ALLTID läsa på produkten innan du köper den.

Att tänka på om du vill gå ner i Vikt

  • Välj lågkolhydratkost, inte fettsnål kost. Max 5g kolhydrater / 100g
  • Ha tålamod med viktnedgången. Det har tagit dig lång tid att bygga upp din vikt. Låt det ta tid att jobba ner den.
  • Var inte rädd för naturliga fetter. Ät riktigt smör och bra oljor.
  • Se upp för vågen om du nyligen svältbantat. Finns en risk att du först går upp i vikt för att sen dala.
  • Kvinnor bör helst undvika frukt. Ät istället bär och nötter.
  • Män bör undvika öl. Det är bättre med vin, ren sprit och drinkar utan socker.
  • Se upp med sötningsmedel. Lightdrickande kan trigga ditt sötsug.
  • Stressa lagom, och sov tillräckligt.
  • Ät tills du är mätt och inte mer. Lär dig att lyssna på din kropp.
  • Kontrollera att du minimerat kolhydraterna.
  • Motionera gärna men tänk på att det kan vara jobbigt i uppstarten innan kroppen vant sig vi LCHF konceptet.
  • Undvik brist på D-vitamin. Det finns på Apoteket.
  • Testa många små måltider istället för få stora.
  • Ät långsamt. Kastar du i dig maten hinner du inte känna efter när du blir mätt.
  • Sist men inte minst - Glöm inte att leva! Låt inte din vardag handla om viktnedgång. Lev livet och låt vikten sköta sig själv!

 

14 dagars VIP + Pandora Charm

En bra sida där du kan hålla koll på att du äter vad du ska är minmat.net. En guide på hur du använder sidan hittar du här. En sida där du kan hitta många bloggare inom LCHF-ämnet hittar du här.

Vad händer om du fuskar?
Det finns tillfällen då man gör avsteg från kosten, både planerat och oplanerat. Men vad händer då? Det varierar så klart från person till person hur känslig man är men de vanligaste resultaten av en kolhydratfrossa är:

 

  • Man går upp i vikt - det är vatten som kroppen lägger på sig när den lagrar kolhydraterna. Dessa kilon kan ta olika lång tid att bli av med. För en del går det på ett par dagar, för andra tar det längre tid.
  • Magen kan blir besvärlig, man kan få halsbränna, gaser, diarré och andra magrelaterade problem.
  • Huvudvärk är också vanligt att man drabbas av.
  • Det viktigaste att se upp med är att man inte återfår sitt sötsug - om man har blivit av med detta genom att äta minimalt med kolhydrater kan man lätt få ett återfall som kan vara jobbigt att bryta.


 

  SvenskaSajter.com - gratis länkkatalog för hemsida & bloggSvenskaLänkar.com - en bra svensk seo-optimerad länkkatalog

 
 
Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)